Preambul
(1) Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca asigură un mediu academic liber de ingerinţe politice, religioase şi de statut socio-economic, exceptând constrângerile de natură ştiinţifică, legală şi etică.
(2) Principiile de morală şi etică întrunite în prezentul cod sunt destinate reglementării relaţiilor dintre membrii comunităţii academice precum şi a relaţiilor membrilor comunităţii academice cu instituţiile şi persoanele juridice sau fizice din afara sa. Codul etic este asimilat unui contract moral între fiecare membru al comunităţii universitare şi comunitatea universitară ca întreg.
(3) Codul nu se substituie legislaţiei şi regulamentelor interne şi nici nu poate contraveni acestora. Codul de etică este anexă şi completează este parte integrantă a Cartei Universităţii, respectă prevederile sale şi esteobligatoriupentrutoţimembriicomunităţiiacademice.
(4) Membrii comunităţii academice sunt obligaţi să respecte codurile deontologice profesionale, legislaţia specifică învăţământului, Codul muncii şi toate celelalte dispoziţii legale care reglementează activitatea educativ-profesională şi de cercetare.
Art.1. Dispoziţii generale
(1) Codul de etică şi deontologie universitară cuprinde ansamblul de idealuri, valori, principii, norme morale şi reguli pe care şi le însuşesc şi consimt să le aplice în activitatea curentă membrii comunităţii universitare şi care reprezintă valorile fundamentale în baza cărora se desfăşoară activitatea din USAMVCN.
(2) Codul de etică universitară reprezintă ghidul de integritate academică ce contribuie la formarea şi menţinerea unui mediu universitar bazat pe competenţă, competiţie şi cooperare, la evaluarea transparentă şi corectă a studenţilor, personalului didactic şi de cercetare, personalului didactic auxiliar şi personalului administrativ.
(3) Codul de etică are la bază reglementările Legii educației naționale nr. l/2011, având caracter obligatoriu conform Art. 130, alin. 1.
(4) Dispozițiile prezentului Cod nu trebuie interpretate în sensul restrângerii unor drepturi conferite expres prin lege sau prin contractul colectiv de muncă.
Art. 2.
(1) Codul de etică şi deontologie universitară al Universităţii are drept principal scop:
(2) În activitatea de învăţământ, cercetare şi consultanţă universitatea furnizează servicii specializate studenţilor şi societăţii, fără nici un fel de discriminare.
(3) Relaţiile dintre membrii comunităţii universitare şi beneficiarii serviciilor acordate trebuie să aibă la bază încrederea în probitatea profesională şi morală a cadrelor didactice, de cercetare şi a personalului administrativ.
(4) Această încredere obligă membrii comunităţii academice ca, de-a lungul întregii lor cariere, să asigure şi să menţină la cel mai înalt nivel performanţele şi conduita lor profesională şi personală, să-şi actualizeze cunoştinţele şi competenţele profesionale permanent în sfera lor de activitate.
(5) USAMVCN garantează menţinerea standardelor profesionale la cel mai înalt nivel posibil, în scopul asigurării dreptului la educaţie de calitate, prin supravegherea respectării de către membrii comunităţii academice a îndatoririlor profesionale şi a eticii universitare, precum şi prin apărarea prestigiului, onoarei şi demnităţii profesionale.
(6) În situaţiile în care pentru rezolvarea unei situaţii soluţia nu este prevăzută în normele legale, membrii comunităţii academice trebuie să ia o decizie concordantă cu etica universitară şi să-şi asume responsabilitatea.
(7) Principiile fundamentale în baza cărora se desfăşoară activitatea universitară sunt următoarele: libertatea academică; autonomia personală; dreptatea, echitatea şi onestitatea intelectuală; profesionalismul şi meritul; transparenţa; calitatea; colaborarea profesională.
Art. 3. Libertatea academică
(1) Libertatea academică presupune dreptul fiecărui membru al comunităţii academice de a-şi exprima deschis opiniile ştiinţifice şi profesionale, în cadrul cursurilor, seminariilor, conferinţelor, dezbaterilor dar şi al lucrărilor elaborate, susţinute sau publicate.
(2) Membrii comunităţii universitare trebuie să evite lezarea libertăţii celorlalţi, să manifeste respect mutual pentru diferenţele individuale inerente, imparţialitate şi colaborare în mediul lor de activitate, să dea dovadă de integritate, onestitate şi responsabilitate în toate acţiunile lor.
(3) Este încurajat parteneriatul intelectual şi cooperarea în domeniul didactic şi de cercetare, dar şi abordarea critică, indiferent de opiniile politice sau de credinţele religioase.
(4) Orice membru al comunităţii universitare trebuie să evite lezarea libertăţii celorlalţi, pe baza respectului.
(5) Libertatea academică nu poate fi îngrădită decât în condiţiile legii.
(6) Se interzice manipularea, îndoctrinarea, educarea dogmatică în interiorul spaţiului universitar şi, prin aceasta, încălcarea dreptului studenţilor, al cadrelor didactice sau al cercetătorilor la libertatea de gândire, exprimare şi la formarea ştiinţifică.
(7) Contravin principiilor codului etic al Universităţii:
d) defăimarea Universităţii de către membrii comunităţii academice;
Art. 4. Autonomia personală
(1) USAMVCN asigură exercitarea dreptului de a concepe, modifica, extinde sau perfecţiona programele de studiu şi de cercetare, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi Carta universitară.
(2) Fiecărui membru al comunităţii universitare i se garantează dreptul de a lua şi aplica decizii în privinţa propriei cariere academice şi profesionale.
(3) Fiecare membru al comunităţii academice este liber să-şi exprime ideile şi părerile în orice domeniu, să contribuie la progresul social sau să participe la acţiuni politice şi religioase, în calitate de persoană privată.
(4) Universitatea cultivă un mediu propice pentru dezbatere, competenţă şi competitivitate.
(5) Fiecare membru al comunităţii academice îşi asumă, la nivelul său, răspunderea pentru calitatea procesului educaţional, asigurându-se că întregul conţinut al materialului predat este actualizat, reprezentativ şi adecvat nivelului la care se situează disciplina în planul de învăţământ.
(6) Constituie încălcări ale libertăţii individuale atacurile la persoană, jignirile sau brutalităţile de ori ce fel, încălcarea libertăţii personale a altui membru al comunităţii, nerespectarea confidenţialităţii legate de probleme de viaţă socială sau privată.
Art. 5. Dreptatea, echitatea şi onestitatea intelectuală
(1) Onestitatea relaţiei cadru didactic – student este fundamentul misiunii educaţionale a USAMVCN.
(2) Cadrele didactice demonstrează respectul pentru studenţi ca indivizi şi aderă la propriile roluri de formatori intelectuali şi consilieri, prin cultivarea unui comportament academic, asigurând evaluarea corectă a studenţilor, în raport cu adevăratele merite ale acestora.
(3) Membrii corpului academic trebuie să evite orice exploatare, hărţuire sau discriminare a studenţilor şi trebuie să protejeze libertatea academică a acestora.
(4) Membrii comunităţii universitare trebuie să promoveze egalitatea de şanse privind accesul la studii şi la programele de studiu, la angajare şi promovare, să contribuie la eliminarea conflictelor de interese, prin prevenirea şi combaterea oricărei forme de corupţie, favoritism şi nepotism, precum şi a persecuţiei de orice fel.
(5) Comportamentul studenţilor în cadrul procesului de învăţământ, cât şi în afara acestuia, trebuie să fie decent, politicos şi respectuos, faţă de colegi, faţă de cadrele didactice şi alte persoane angajate în universitate, cât şi faţă de alte persoane care vin în contact cu comunitatea universitară.
(6) Constituie încălcări ale Codului de etică și deontologie universitară orice acţiune sau faptă a studenţilor sau personalului angajat care aduce prejudicii imaginii şi prestigiului Universităţii şi ale corpului său profesoral.
(7) În sfera relaţiilor cadru didactic – student constituie încălcări ale obligaţiei de integritate următoarele fapte:
(8) Integritatea academică a studenţilor presupune evitarea oricăror fapte sau acţiuni care ar prejudicia evaluarea corectă şi riguroasă a cunoştinţelor (fraudarea sau încercarea de fraudare de orice tip a examenelor) sau ar împiedica buna desfăşurare a procesului de învăţământ, prin deteriorarea, distrugerea deliberată, înlocuirea aparaturii, materialelor didactice, a cărţilor şi revistelor de specialitate sau a informaţiilor din sistemul electronic.
(9) Depunerea referatelor/articolelor ştiinţifice/lucrării de licenţă/proiectului de diplomă/disertaţie şi a tezei de doctorat presupune automat asumarea de către autor a răspunderii privind originalitatea conţinutului.
(10) Depunerea referatelor, articolelor ştiinţifice, a lucrărilor de licenţă, de diplomă, de disertaţie sau a tezei de doctorat presupune atât forma tipărită şi legată cât şi forma electronică; forma electronică va fi folosită în scopul verificării de către profesori, recenzori sau comisiile de finalizare a studiilor a originalităţii conţinutului;
(11) Îndrumătorii lucrărilor de licenţă, de diplomă, de disertaţie şi de doctorat răspund în mod solidar cu autorii de originalitatea conţinutului acestor lucrări.
(12) Fraudarea sau încercarea de fraudare de orice tip a examenelor pe parcursul studiilor universitare se sancţionează cu eliminarea de la proba de evaluare respectivă, avertisment scris şi exmatriculare.
(13) Fraudarea sau încercarea de fraudare, inclusiv prin plagiat, a examenelor de finalizare a studiilor (licenţă, master, doctorat) se sancţionează cu eliminarea din examenul respectiv, interzicerea repetării examenului pe o anumită perioadă, respectiv anularea diplomei de absolvire şi a titlului conferit, dacă fapta este constatată după eliberarea diplomei.
(14) În caz de plagiat sau prezentarea de date false în cadrul lucrărilor de finalizare a studiilor, îndrumătorul unei astfel de lucrări este sancţionat prin avertisment scris, diminuarea salariului şi prin suspendarea, pe o perioadă determinată de timp, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control, ca membru în comisii de doctorat, de master sau de licenţă în cazul în care abaterea s-a realizat prin neatenţie, sau prin destituirea din funcţia de conducere din învăţământ şi desfacerea disciplinară a contractului de muncă în cazul în care abaterea a fost făcută repetat sau cu premeditare, cu sau fără obţinerea de foloase necuvenite.
Art. 6. Conflictul de interese
(1) Conflictul de interese apare atunci când interesele personale, directe sau indirecte, ale unui membru al comunităţii academice intră în conflict cu obligaţiile care decurg din statutul său ori sunt de natură să afecteze independenţa şi imparţialitatea necesară îndeplinirii acestor obligaţii.
(2) Se consideră a fi în situaţie de conflict de interese:
(3) Persoanele care se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul III, inclusiv, nu pot ocupa concomitent funcţii astfel încât unul sau una să se afle faţă de celălalt sau cealaltă într-o poziţie de conducere, control, autoritate sau evaluare instituţională la orice nivel în aceeaşi universitate.
(4) Nu pot fi numite în comisii de doctorat, comisii de evaluare şi nu pot fi implicate în procedurile de concurs persoane ale căror decizii afectează:
a) soţii, rudele sau afinii până la gradul III inclusiv
c) persoane aflate într-o funcţie de conducere ierarhică superioară;
(5) Persoanele care se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul III, inclusiv, persoanelecares-auaflat/seaflăînraporturicomerciale,precumşipersoanelecareseaflă
într-o relaţie contractuală directă sau prin societăţi comerciale la care deţin părţi sociale nu pot fi în relaţie de conducător de doctorat – doctorand îndrumat.
(6) Pentru evitarea conflictelor ce decurg din interese materiale, se recomandă ca membrii comunităţii universitare să nu desfăşoare activităţi profesionale de liberă practică, care se află în concurenţă cu cele ale unităţilor de profil din USAMVCN.
(7) Conflictul de interese poate exista atât în relaţiile cu studenţii (examene, premii, burse de orice fel), cât şi în relaţie cu alţi membri ai comunităţii academice: comisii de promovare, activitate de cercetare (doctorat, granturi etc.), premii, burse, angajări, mobilităţi naţionale sau internaţionale.
(8) În orice situaţie de conflict de interese, persoana în cauză are obligaţia de a aduce aceasta la cunoştinţa conducerii structurii universitare implicate şi de a se abţine de la implicarea în luarea oricărei decizii în care ar putea genera sau ar putea sugera un conflict de interese.
Art.7.
(1) Se consideră forme grave de corupţie:
(2) Sunt interzise şi condamnate: impostura, dezinformarea, calomnierea, denigrarea publică a programelor şi persoanelor din universitate de către membrii propriei comunităţi academice.
(3) Sunt descurajate şi considerate indezirabile comportamentele care denotă invidie, cinism, vanitate, lipsa de amabilitate, superficialitate, plafonare, dezinteresul faţă de misiunea şi nevoile Universităţii precum şi indiferenţa sistematică faţă de cererile studenţilor, ale cadrelor didactice şi ale personalului administrativ sau auxiliar.
(4) Universitatea consideră dezirabile atitudinile de apreciere şi recunoştinţa faţă de colegii merituoşi, empatia, compasiunea, sprijinul faţă de cei aflaţi în nevoie, amabilitatea, politeţea, altruismul, înţelegerea, solidaritatea şi solicitudinea faţă de toţi membrii comunităţii academice.
(5) Totodată, se descurajează şi se consideră indezirabile comportamentele care denotă invidie, cinism, vanitate, lipsă de amabilitate, dezinteres.
(6) Comunitatea universitară este recunoscătoare tuturor membrilor care se dedică creşterii prestigiului Universităţii, profesiei şi învăţământului universitar românesc, precum şi celor care în situaţii de crize majore sau calamităţi, sunt dispuşi la autosacrificiu.
Art. 8. Activitatea de cercetare ştiinţifică
(1) USAMVCN promovează cercetarea ştiinţifică de calitate şi onestă, cu respectarea tuturor normelor naţionale şi internaţionale, care asigură recunoaşterea meritelor, originalitatea şi probitatea oricărei cercetări.
(2) Universitatea încurajează şi sprijină activitatea de publicarea, brevetarea şi transferul tehnologic al rezultatelor valoroase obţinute în cercetarea ştiinţifică.
(3) Prin structurile sale cu rol în evaluarea şi supravegherea eticii în cadrul proiectelor de cercetare, Universitatea este responsabilă de dimensiunile etice ale activităţilor de orice fel şi ale cercetărilor efectuate în cadrul său.
(4) Universitatea asigură respectarea normelor speciale de etică în activitatea de cercetare efectuată prin experimente desfăşurate pe animale.
(5) Cercetările întreprinse respectă principiul beneficiului imediat sau potenţial pentru societate, principiul bunăstării colective şi individuale, ţinând însă cont de eventualele repercusiuni asupra mediului, indivizilor şi societăţii.
(6) În activitatea de cercetare ştiinţifică, integritatea presupune:
Art. 9. Proprietatea intelectuală
(1) USAMVCN apără dreptul de proprietate intelectuală.
(2) Toţi cei care au participat la diferite stadii ale cercetării, ale cărei rezultate devin publice, trebuie menţionaţi, în spiritul onestităţii profesionale, al recunoaşterii şi al recunoştinţei. Universitatea trebuie să asigure tuturor cercetătorilor, inclusiv studenţilor implicaţi în activitatea de cercetare, recunoaşterea dreptului de proprietate intelectuală.
(3) Beneficiile şi recompensele trebuie acordate tuturor celor care se află la originea proprietăţii intelectuale.
Art. 10. Abateri
(1) Constituie abateri grave de la buna conduită în cercetarea ştiinţifică şi activitatea universitară:
Art. 11. Încălcări ale eticii cercetării ştiinţifice
(1) Constituie încălcări ale eticii cercetării ştiinţifice:
(2) Abaterile prevăzute în prezentul articol se sancţionează cu suspendarea, pe o perioadă determinată de timp, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control, ca membru în comisii de concurs, de doctorat, de master sau de licenţă, destituirea din funcţia de conducere, monitorizare sau control avută în momentul constatării faptei, anularea concursului obţinut pe baza acestor fraude, respectiv desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 12. Activitatea administrativă
(1) Integritatea în activitatea administrativă presupune desfăşurarea corectă a tuturor procedurilor de selecţie, alegere sau numire a personalului care asumă responsabilităţi de ordin administrativ şi a tuturor procedurilor de lucru din activitatea administrativă (gestionarea bunurilor, achiziţii, secretariat, întreţinere etc.).
(2) În activitatea administrativă, integritatea presupune:
a) desfăşurarea corectă a tuturor procedurilor de selecţie, alegere sau numire a personalului care asumă responsabilităţi de ordin administrativ. Este interzisă primirea, acceptarea, cererea, darea sau oferirea de bani, bunuri sau orice alte foloase ori favoruri în schimbul sprijinirii ocupării unei poziţii administrative sau în schimbul unei evaluări preferenţiale.
b) îndeplinirea cu bună credinţă şi în folosul Universităţii a oricărei responsabilităţi administrative.
c) în momentul transferului unei responsabilităţi administrative, predecesorul are obligația de a pune la dispozitia succesorului toate instrumentele, informaţiile şi elementele, aduse la zi, necesare preluării imediate a acestei responsabilităţi.
d) furnizarea de informaţii corecte către conducerea Universităţii şi către toate structurile îndreptăţite să le ceară.
e) în cazul în care o persoană se afla în imposibilitatea de a-și îndeplini în mod corespunzător atribuţiile administrative încredinţate, este obligată de a informa superiorii că este în incapacitatea de a duce la îndeplinire atribuțiile încredințate
Art. 13. Profesionalismul şi meritul
(1) USAMVCN asigură recunoaşterea, pe bază de criterii bine definite, a meritelor personale şi colective, care conduc la împlinirea menirii sale instituţionale.
(2) Singura ierarhizare calitativă acceptabilă în universitate este cea a profesionalismului şi meritului.
(3) Pentru cadre didactice şi cercetători, profesionalismul şi meritul se stabilesc după prestigiul adus instituţiei şi specialităţii în care lucrează, calitatea şi actualitatea cursurilor, a seminariilor şi a lucrărilor practice, a activităţii de îndrumare a studenţilor, cantitatea şi calitatea publicaţiilor ştiinţifice, granturile de cercetare şi dezvoltare individuale şi instituţionale câştigate şi implementate, implicarea în dezvoltarea facultăţii şi Universităţii, evaluarea din partea studenţilor, programul de studiu, rezolvarea problemelor studenţilor.
(4) Pentru studenţi, profesionalismul şi meritul se stabilesc în contextul unor criterii de evaluare a performanţelor la cursuri, clinice, seminarii şi lucrări practice, la examene pe parcursul studiilor, cercuri studenţeşti, la concursuri profesionale, la examenele de finalizare a studiilor, implicarea în cercetare şi publicaţiile proprii, precum şi implicarea în viaţa asociativă şi acţiuni civice.
(5) Pentru personalul auxiliar şi personalul administrativ, profesionalismul şi meritul se stabilesc în funcţie de gradul, complexitatea, calitatea şi modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu stabilite în fişa postului.
(6) Pentru persoanele cu funcţie de conducere sau care au calitatea de membrii ai structurilor de conducere, criteriile de profesionalism şi merit se referă mai ales la managementul eficient al resurselor, crearea şi menţinerea standardelor profesionale şi morale ridicate în instituţie, aplicarea cu rigurozitate a reglementărilor legale şi instituţionale şi a normelor etice, evaluarea din partea reprezentanţilor studenţilor, a subordonaţilor, a autorităţilor statului în domeniu, etc.
Art. 14.
(1) Constituie încălcări ale Codului de etică al Universităţii următoarele:
Art. 15. Transparenţa
(1) USAMVCN respectă principiul transparenţei tuturor categoriilor de informaţii care interesează membrii comunităţii universitare, potenţialii candidaţi, absolvenţii, instituţiile cu care colaborează şi publicul larg, asigurând o informare consistentă şi corectă. Prin aceasta este facilitată egalitatea de şanse în competiţie şi asigurarea accesului echitabil la resursele Universităţii.
(2) Este interzisă ascunderea, falsificarea sau denaturarea informaţiilor la care au dreptul membrii comunităţii academice şi publicul larg.
(3) Criteriile de selecţie pentru ocuparea posturilor didactice, de cercetare şi administrative trebuie precizate cu rigurozitate şi claritate, fiind respectate prevederile legale şi fiind asigurată publicitatea acestora.
(4) Studenţii şi ceilalţi beneficiari ai procesului formativ şi ştiinţific au dreptul la informaţii clare despre criteriile de evaluare la examene, colocvii, chiar de la începutul procesului didactic, precum şi la explicaţii privind calificativele obţinute.
(5) Toţi membrii comunităţii academice au datoria şi obligaţia morală de a aduce la cunoştinţa conducerii Universităţii sau a Comisiei de etică universitară orice caz, act sau fenomen de încălcare a normelor morale şi etice cuprinse în prezentul Cod, aceasta constituind o acţiune benefică, de instaurare a unui climat de încredere şi de stimulare în activitate, un mod sigur de creştere a prestigiului întregii comunităţi academice.
Art. 16. Calitatea serviciilor
(1) În activitatea de învăţământ, cadrele didactice trebuie să furnizeze servicii de educaţie specifice domeniului lor de activitate la un nivel înalt de calitate, în conformitate cu legea şi cu regulamentele Universităţii.
(2) În activitatea de cercetare ştiinţifică trebuie respectate regulile de bună practică specifice domeniului (reguli de bună practică de laborator, reguli de bună practică în studiul clinic), legislaţia privind protecţia animalelor supuse experimentelor ştiinţifice şi legislaţia privind protecţia mediului.
(3) În activitatea administrativă şi de management trebuie respectate regulile de asigurare a calităţii pe care universitatea şi le-a asumat prin aderarea la sistemul de certificare ISO.
Art. 17. Colaborarea profesională
(1) Membrii comunităţii universitare trebuie să colaboreze pentru buna desfăşurare a
activităţii profesionale, în interesul furnizării de servicii de calitate studentului şi publicului interesat, precum şi în interesul dezvoltării Universităţii şi învăţământului universitar.
(2) Colaborarea se realizează pe baza principiului colegialităţii, în cadrul relaţiilor profesionale ce se stabilesc în universitate sau cu partenerii acesteia, în cadrul îndeplinirii activităţilor desfăşurate conform profesiunii, funcţiei didactice, postului şi funcţiei de conducere.
Art. 18. Dispoziţii finale
(1) Membrii comunităţii academice răspund disciplinar pentru nerespectarea Codului de etică al Universităţii şi a regulamentelor universitare, precum şi pentru orice fapte săvârşite în universitate sau în afara acesteia, care sunt de natură să prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale USAMVCN.
(2) Orice comportament al unui membru al comunităţii academice care încalcă prevederile prezentului Cod de etică, poate face obiectul unei reclamaţii sau sesizări privind încălcarea eticii universitare.
(3) Analizarea şi soluţionarea cazurilor de sesizări şi reclamaţii referitoare la etica universitară se realizează de către Comisia de etică universitară, în conformitate cu Regulamentul acesteia precum și a dispozițiilor prevăzute în legea educației naționale nr. 1/2011.
(4) În cazul constatării încălcării regulilor normelor de etică universitară, Comisia de etică universitară este abilitată să propună Rectorului, Consiliului de administrație sau Decanului, după caz, Senatului Universităţii aplicarea sancţiunilor stabilite de legislaţia în vigoare.
(5) Nicio persoană care a fost sancţionată pentru încălcarea Codului etic nu poate ocupa posturi în structurile de conducere ale Universităţii.
(6) Prezentul Cod face parte integrantă din Carta Universităţii.
(7) La momentul intrării în vigoare a prezentului cod orice dispoziție contrară se abrogă.
Prezentul cod a fost aprobat în şedinţa Senatului USAMVCN din data de 29.03.2019.
RECTOR, PREȘEDINTE INTERIMAR SENAT,
Prof. univ. dr. Cornel CĂTOI Prof. univ. dr. Viorel MITRE
VIZAT Oficiul juridic,
Cons. jr. Silvia MIHALI